Harusi

Jag har varit på alldeles för få svenska bröllop, för att kunna ge dem antingen ris eller ros. Jag har också varit på alldeles för få Tanzanska för att kunna döma. För två år sedan var jag på ett, brudparet var tre timmar sena. Där satt vi, jag och min familj, längst fram i en kyrka, och svettades i 40°C & 100dB sunkig El-gitarr. Jag har, kort sagt, dåliga minnen från den dagen. Jag fruktade därför dagens bröllop. Det som kom att göra stor skillnad inför dagens bröllop var ett litet tips vi hade fått. Tipset var detta: Kom två timmar sent. Det gjorde vi och anlände i harmoni med brudparet. Vigseln varade i en timma, sen mina damer och herrar var det fest!

badhusgatan wordpress

badhusgatan wordpress

Toasmastern börjar använda det ordet engelska ordet ”cake” mitt i sin snabba Swahili. Aha, tårta tänker jag – satt för tillfället nämligen två meter ifrån denna. Men ack nej, till min förvåning kommer två män bärandes på ett bord med en duk som döljer något. Duken flyttas och en helstekt get uppenbaras, denna i sin tur dekorerad med gurkor, morötter och sisal-liknande blad. Vad kommer då ”cake” in i detta? Jo en given klassiker! Brudparet skär tillsammans i geten och matar varandra, inga konstigheter alls.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Harusi

  1. Som att tugga på en ballong.

  2. Jolle

    Typ det vidrigaste djuret jag sett!

Kommentera

