Konst

Förra veckan, på en svenskalektion, fick vi i uppgift att göra en liten bildanalys. Jag och en till fick ett verk som heter ‘Der Morgen’ och var målat av Caspar David Fredrich som var en stor konstnär under romantiken. Jag gillar nog den perioden måste jag säga. Under romantiken hade industrialiseringen börjat så man tröttnade på alla maskiner istället   började man beundra naturen. Man beskrev mycket känslor i ord och bild. Tavlan nedan är ‘Der Morgen’.

Jag tycker att tavlan i sig är ganska trist. men om man börjar drömma sig bort och tänker att man själv skulle stå där på morgonen, då får den en annan innebörd. Tänk dig att det är lite småkyligt och det enda som värmer upp dig är solen som man nästan måste jaga för att den ska lysa på dig. Och ljudet sen, fågelkvitter en tidig morgon och ett lätt kluckande i vattnet är nog något av det mest rogivande som finns. Jag längtar till sommaren!

Någon som verkligen är bra på att förmedla romantiken på ett modernt sätt är Samuel på bloggen Industribolaget. Läs gärna hans olika romantiska berättelser här och här. Visst det kan verka vara långa texter men de är väldigt fina och läsvärda.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

