Bow tie=fluga

Igårkväll innan jag la mig för att sova fick jag en liten tanke…Jag tänkte; hur svårt kan det vara att göra en egen fluga? Det borde ju helt seriöst vara så svårt, tänkte jag. Så efter en kort googling fick jag svaret…Nej, det är nog inte så svårt…Faktum var att klockan då var halv tre och jag kände att jag kanske skulle göra det dagen därpå.

Sagt och gjort…När jag vaknade ,och hade gjort allt som behöver göras innan dagen på riktigt börjar, gick jag ut i förrådet och kollade lite på tyger som min mamma har kvar från sina yngre dagar, då hon sydde mycket av hennes egna kläder. Jag hittade ett ganska schysst tyg som en gång i tiden hade agerat gardin. Tyget var lite silkes-liknande och väldigt tunt. Läckert tänkte jag, jag fixar en ny fluga till balen. Flugan som jag innan tänkte ha till balen är ganska svårknuten så jag ville testa en ny.

Nu skulle jag börja. Jag tog en annan fluga och utgick från dess mått men lade till någon centimeters större sömsmån för att jag ville att flugan skulle bli lite större och kaxigare. Ja, och så vidare.

Jag la tyget så att den glansiga sidan låg mot varandra och sydde en liten söm längs kanten. Jag lämnade en liten del bakom nacken öppen, så att det inte skulle bli några synliga sömmar på utsidan. nu måste man ju vika flugan ut och in. . Detta var definitivt det svåraste. Jag pillade lite en stund, men var nära att ge upp, då frågade jag min gode far om hjälp. Han kom på det att vi kunde trycka in en penna från ena långsidan och ut genom det lämnade utrymmet. Bra idé. När detta var ordnat var flugan ganska ful och såg mer ut som en blöt fladdermus, men efter en liten stunds pillande såg flugan ut som en fluga.ja eller nästan…Jag är ju inte en skräddare från Saville Row, så några skavanker har den, men det är det som ger den dess charm tycker jag.

Efter strykning var det dags att prova att göra en knut. På med smokingskjortan och sedan satte jag igång. Det är lite klurigt att få en snygg knut, men efter ett par försök blir den bättre. Fördelen med att knyta flugan själv framför en färdigknuten är helt enkelt att den inte ser lika stel ut. Den ger, enl mig, ett mer avslappnat intryck. Det sköna med att knyta flugan är att det ser ut- och verkar ganska svårt och avancerat. Visst, det är lite klurigt, men principen är densamma som att knyta sina skor och det är ju inte så svårt?

Nu låter jag nog som versta nördiga proffessorn men så är det. Jag blev helt otroligt nöjd med min egengjorda fluga och allt börjar falla på plats inför den kommande balen. Bilen är kirrad, Smokingen är lämnad till skräddare för att putsa lite detaljer…Det enda som är kvar är anmälningslappen. Men varför bryr jag mig, som kille, så mycket om hur jag ser ut på balen? Alla kollar ju bara på kvinnan man kommer vandra tillsammans med ned för röda mattan med. Jo jag tycker att det är väldigt roligt spektakel detta, det är svaret. Får man någon gång chansen av bära smoking vill jag göra det så bra jag kan…blir kanske bara en gång till, när man gifter sig. Så varför inte…All in.

”Learning how to tie a bow tie really well is the first important step in life.”

Oscar Wilde


Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

